فروشگاه هوشمند

اینترنت همه چیز را تغییر داده است و تمام “قوانینی” که اساس صنعت محسوب می‌شد را تغییر داده و با این حال باعث ایجاد برندهای جدید و شاخص‌‌تر شده است. به صورت خاص فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی تغییر فراوانی را شاهد بوده‌اند. اینترنت اشیا می‌تواند درآمدزایی فروشگاه‌ها را به طور چشم‌گیری افزایش دهد و رضایت مشتریان را در پی داشته باشد. امروزه فروشگاه‌های هوشمند توسط تکنولوژی تغییر نمی‌کنند بلکه به‌همراه آن پیشرفت می‌کنند. تکنولوژی باعث افرایش بازده در تمام زمینه‌های فروش شده است.

فروشگاه هوشمند در حقیقت فروشگاهی است که به سنسورها و گجت‌های متصل به شبکه مجهز بوده و می‌تواند به صاحبان فروشگاه، کارکنان و مشتریان نیز سرویس‌های ویژه‌ای ارائه کند.کارکنان فروشگاه می‌توانند با دقت بیش‌تری بر کارهای جاری نظارت داشته باشند و فهرست فعالیت‌هایی را که باید انجام شود از طریق یک اپلیکیشن دنبال کنند. حالا قفسه‌های مجهز به سنسورهای اینترنت اشیا خالی شدن خود را گزارش می‌کنند، اتاق پرو نیاز مشتری را اعلام می‌کند، گیت خروجی پرداخت را به صورت خودکار انجام می‌دهد، سیستم‌های سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع با توجه به شرایط حاکم عمل می‌کنند، نورپردازی به طور هوشمندانه و بدون دخالت کارکنان تنظیم می‌شود، رفت و آمد افراد و مسائل امنیتی بدون ایجاد دغدغه کنترل میشود.

مشتریان از قبل از طریق اپلیکیشن یا بسترهای تحت وب فروشگاه شما را شناسایی می‌کنند، قفسه‌های فروشگاهی آن‌ها را هدایت و راهنمایی می‌کنند، اتاق پرو نیازهای مشتری را به طور خودکار به کارکنان انتقال می‌دهد و دیگر نیازی به داشتن کسی همراه خود نیست. حتی نیازی به درآوردن کیف پول و حساب‌کردن فاکتور نیست چرا که با خروج مشتری از در فروشگاه، هزینه خرید او به طور خودکار از حسابش کسر می‌شود. هم‌چنین این اپلیکیشن‌ها اجازه شخصی سازی به مشتری می‌دهند به طوری‌که فروشنده می‌تواند براساس ‌آن اطلاعات بیشتری در اختیار مشتری ‌قرار دهد.

صاحبان فروشگاه می‌توانند بدون دغدغه و از راه دور تمام امور حاکم در محیط فروشگاه را نظارت کنند. این‌که چه حجمی از مشتری به فروشگاه آمده، چه کالاهایی خریداری شده، سرویس‌دهی کارکنان و رفتار خرید مشتریان چگونه بوده است و به چه قفسه‌ها و اقلامی علاقه بیش‌تری نشان داده‌اند.

داده‌های حاصل از یک فروشگاه هوشمند می‌تواند مبنای برنامه‌ها و سیاست‌های فروش در آینده باشد.

 

بالا